Samarbejde med politikere og forvaltninger

Her kan du læse om, hvordan og hvornår lokaludvalgene kan samarbejde med politikerne og forvaltningerne.

Borgerrepræsentationen, Økonomiudvalget og de stående udvalg skal inddrage lokaludvalgene, inden der træffes endelig politisk beslutning i sager, der er af særlig betydning for bydelen – fx på områderne: fysisk planlægning, miljø, sundhed, trafik, idræt, skole, børn, unge, ældre og kultur. 

Pligten til inddragelse indtræder, når en sag er af særlig betydning for bydelen. 

Forvaltningerne skal ved opstart af en sag vurdere, om en sag er af en sådan særlig betydning for en bydel, at lokaludvalget derfor skal inddrages. I sager af særlig betydning for bydelen indledes en dialog mellem forvaltningen og lokaludvalgssekretariatet om, hvordan inddragelsen kan tilrettelægges bedst muligt. 

Samarbejde med politikere og forvaltninger

Vis alle

Tidlig inddragelse

Lokaludvalgene skal inddrages tidligt i sager af særlig betydning for bydelen og sager, hvor inddragelsen vurderes, at kunne give den politiske beslutning et lokalt præg. Den tidlige inddragelse må ikke føre til længere sagsforløb. Forvaltningerne og lokaludvalgene skal ved opstart af en sag aftale, hvordan den tidlige inddragelse kan tilrettelægges. Herunder skal det afklares, om sagen egner sig til borgerdialog og i givet fald, hvordan denne kan tilrettelægges. 

Høring

Hvis der ikke aftales tidlig inddragelse, skal der ske almindelig høring af lokaludvalgene. I sager, hvor Københavns Kommune har pligt til at gennemføre en offentlig høring, skal lokaludvalgene høres, selvom der er sket tidlig inddragelse. Forvaltningerne skal bidrage til at sikre, at de nødvendige ressourcer er til stede i den borgerdialog, der igangsættes.

Høringsforpligtigelsen

Lokaludvalgene er forpligtet til at afgive udtalelser til Borgerrepræsentationen, Økonomiudvalget og de stående udvalg efter anmodning herom. Lokaludvalgene kan vælge at svare, at lokaludvalget ikke har bemærkninger til sagen. 

Høringsfrister

Frister for lokaludvalgenes svar bør generelt fastsættes, så der er tid for lokaludvalgene til at føre dialog med borgerne, inden lokaludvalgene behandler sagen i et møde. I udgangspunktet skal høringsperioden som minimum være 6 uger – eksklusiv juli måned.

Særligt vedr. høring og dispensationer ifm. lokalplaner

Borgerrepræsentationen har besluttet, at høringsperioden for lokalplanforslag skal være på mindst 8 uger eksklusiv juli måned. Ligeledes har Borgerrepræsentationen besluttet, at høringsperioden ved lokalplaner, der i begrænset omfang ændrer på bestemmelser i en gældende lokalplan (dispensationer), skal være mindst 2 uger eksklusiv juli måned og øvrige ferieperioder. For lokalplansager har Borgerrepræsentationen endvidere vedtaget en række servicemål, der har betydning for Teknik- og Miljøforvaltningens deltagelse i borgermøder mv.

Læs Borgerrepræsentationens beslutning den 21. september 2017 om principper for høringer om lokalplanforslag.

Læs Borgerrepræsentationens beslutning den 30. november 2017 om nye servicemål for lokalplanprocessen.

Læs notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen om fastsættelse af servicemål.

Forslag fra lokaludvalgene

Lokaludvalgene har ikke initiativret i forhold til Borgerrepræsentationen, Økonomiudvalget eller de stående udvalg. Men lokaludvalgene kan fremsende forslag, som lokaludvalgene ønsker behandlet i enten Økonomiudvalget eller i et af de stående udvalg, til overborgmesteren eller til den relevante fagborgmester, som herefter vil beslutte, om sagen skal på udkastet til dagsordenen for et møde i Økonomiudvalget eller i et af de stående udvalg.

Borgerrepræsentationen anbefaler en procedure, hvorefter alle forslag fra lokaludvalgene sættes på dagsordenen for møde i Økonomiudvalget eller i et af de stående udvalg. Lokaludvalgene kan vælge at søge om foretræde for Økonomiudvalget eller et af de stående udvalg efter de almindelige regler om foretræde.

Udtalelser til eksterne myndigheder

Lokaludvalgene kan på lokaludvalgets vegne udtale sig til eksterne myndigheder i sager, hvor Københavns Kommune har ret til at udtale sig, og som er af særlig betydning for bydelen. Områder hvor dette kan blive aktuelt er f.eks. trafikplanlægning, konkrete integrationsprojekter i bydelen, større infrastrukturprojekter samt ændringer af den offentlige service i lokalområdet.

Lokaludvalgene har ligeledes mulighed for på lokaludvalgets vegne at udtale sig til eksterne myndigheder i sager, hvor Københavns Kommune ikke har høringsret. Lokaludvalgets ret til at udtale sig til eksterne myndigheder medfører ikke en ret for lokaludvalget til at klage/anke til eksterne myndigheder over afgørelser truffet af Københavns Kommune.