Retningslinjer for lokaludvalg

Bliv klogere på regler, jura og retningslinjer for lokaludvalgene her.

Lokaludvalgene i København er nedsat efter en bestemmelse i den kommunale styrelseslov, og derfor er det vigtigt som medlem at kende rammerne og retningslinjerne for lokaludvalgene. 

I foldemenuen herunder kan du bl.a. blive klogere på reglerne for lokaludvalget, lokaludvalgets opgaver, rammer for lokaludvalgsmøderne og inhabilitetsreglerne.

Retningslinjer og rammer for lokaludvalg

Vis alle

Regulativ

Regulativet udgør regelsættet for lokaludvalgene. Her står de juridiske paragraffer, der danner grundlag for lokaludvalgene i København.

Regulativiet er besluttet af Borgerrepræsentationen og godkendt af indenrigsministerien.

Kommissorium

Kommissoriet beskriver lokaludvalgenes opgaver. Her kan du bl.a. læse om bindeledsfunktionen, uddeling af puljemidler og tilrettelæggelse af arbejdet.

Forretningsorden

Forretningsordnen fastlægger regelsættet for de enkelte lokaludvalg – herunder mødevirksomhed, mødeledelse, afstemning etc.

De fleste lokaludvalg har vedtaget deres egen forretningsorden. Henvend dig til dit sekretariat, hvis du ønsker at læse forretningsordnen for dit lokaludvalg.

Inhabilitet

Inhabilitet opstår i en situation, hvor et lokaludvalgsmedlem har en sådan interesse i eller tilknytning til en konkret sag, at vedkommende ikke bør beskæftige sig med sagen.

At være inhabil i en sag er ikke ensbetydende med, at man regnes for at lægge vægt på usaglige hensyn. Spørgsmålet om inhabilitet er en generel vurdering af risikoen for, at uvedkommende hensyn kan få indflydelse på en sags afgørelse. 

Formålet med inhabilitetsreglerne er dermed ikke alene at sikre, at den enkelte sag behandles korrekt, men også at der ikke skabes mistillid til den offentlige forvaltning og for at beskytte det enkelte medlem for mistanker om usaglighed.

Hvis et lokaludvalgsmedlem er inhabil i en sag, skal vedkommende forlade lokalet under hele lokaludvalgets behandling af og afstemning om den pågældende sag. Et medlem må til gengæld gerne deltage i en eventuel drøftelse af og afstemning om, hvorvidt vedkommende er inhabil.

Bestemmelse i den kommunale styrelseslov

Paragraf 65 d i den kommunale styrelseslov danner retsgrundlag for, at Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune har kunne nedsætte lokaludvalg. Læs paragraffen her:

§ 65 d. En kommunalbestyrelse kan træffe bestemmelse om nedsættelse af lokaludvalg, herunder om henlæggelse af beslutningskompetence til lokaludvalgene i nærmere angivne kommunale anliggender. Lokaludvalgenes medlemmer vælges af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at et antal observatører deltager i lokaludvalgenes møder.

Stk. 2. Til selvstændig varetagelse af lokaludvalg kan henlægges opgaver inden for følgende områder:

  1. Opgaver vedrørende tilvejebringelse af lokalplaner, jf. kapitel 5 og 6 i lov om planlægning, inden for områder, der i kommuneplanens rammer er udlagt til boligformål.
  2. Dispensationer fra lokalplaner og byplanvedtægter, jf. §§ 19, 20 og 21, stk. 1, i lov om planlægning, inden for de i nr. 1 nævnte områder.
  3. Opgaver vedrørende servitutbestemmelser, jf. § 43 i lov om planlægning for så vidt angår ejendomme inden for de i nr. 1 nævnte områder.
  4. Opgaver vedrørende trafiksikring, trafiksanering og færdselsregulerende foranstaltninger, jf. kapitel 2 i lov om offentlige veje og § 57 i lov om private fællesveje.
  5. Opgaver vedrørende vedligeholdelse og istandsættelse af private fællesveje, jf. kapitel 6 og 9 i lov om private fællesveje.
  6. Opgaver vedrørende støjulemper i forbindelse med fritidsaktiviteter, jf. § 42 i lov om miljøbeskyttelse.
  7. Opgaver efter regler vedrørende forurening, der er fastsat i medfør af §§ 16 og 18 i lov om miljøbeskyttelse.
  8. Opgaver efter kapitel 6 i lov om folkeskolen.
  9. Opgaver vedrørende dag- og klubtilbud til børn og unge, jf. §§ 7, 19 og 63 i lov om social service.
  10. Opgaver efter de uskrevne retsregler om kommunernes opgavevaretagelse.

Stk. 3. Såfremt kommunalbestyrelsen i henhold til stk. 2 henlægger opgaver til lokaludvalgenes selvstændige varetagelse, skal de nærmere regler om lokaludvalgene og deres virksomhed fastsættes i et regulativ. I regulativet kan der fastsættes bestemmelse om, at formanden tillægges et vederlag. I øvrigt kan der i regulativet træffes bestemmelser, herunder bestemmelser om fravigelser af denne lovs indhold, som oprettelsen af lokaludvalg gør ønskelige.

Stk. 4. Regulativet om lokaludvalg skal vedtages af kommunalbestyrelsen efter de regler, som gælder for vedtagelse af kommunens styrelsesvedtægt, jf. § 2, stk. 2, og godkendes af økonomi- og indenrigsministeren efter forhandling med vedkommende minister. Regulativet og ændringer heri offentliggøres.

Stk. 5. Lokaludvalgenes afgørelser vedrørende anliggender, der i henhold til stk. 2 er henlagt til lokaludvalgenes selvstændige varetagelse, kan indbringes for overordnede myndigheder i samme omfang, som hvis de var truffet af kommunalbestyrelsen.

Stk. 6. Reglerne i §§ 47-56, 61 og 63 finder tilsvarende anvendelse på lokaludvalgene og deres medlemmer.